Sidmouth sommaren 2010

Detta är berättelsen om Hjalmars tid på Sidmouth.

När jag kom till Heathrow så stod en kille ifrån SIS och väntade på mig utanför bagagebandet. Vi gick sedan gemensamt till terminal 1 där alla andra väntade. Vi tog sedan en buss till Sidmouth.

När jag kom fram till Sidmouth så stannade bussen på en parkering där stod frun i min värdfamilj och väntade på mig. Hon och hennes man bodde en bit utanför Sidmouth, jag bodde där med fyra andra killar som kom från Norge, Italien, Tyskland och Tjeckien. Vi hade jätte kul ihop. Nästa dag, söndag, var det en heldag med värdfamiljen. Vi gick ut och gick i det vackra landskapet runt Sidmouth, vårt mål var fotbollsplanen nere i den lilla byn vi bodde i.

Första skoldagen

På måndagen, den förstadagen i skolan var det ett litet engelska-test, vi fick också prata två och två med en lärare om vad vi ville lära oss under vår tid i England. Alla elever var indelade i 6 klasser efter hur bra man kunde i Engelska, testet var tillför att man skulle hamna i rätt klass. Sen var det rast, efter rasten hade vi vår första lektion. Efter det var det lunch, lunchen bestod av en dubbelmacka, en lite påsechips, en frukt och en chokladbit. Efter lunch var det en eftermiddags aktivitet med skolan, den aktiviteten varierade från dag till dag några exempel är äventyrs bad, golf, shopping och bio.

En dag vi veckan så var det en lite längre utflykt efter skolan. Vi åkte t ex till ett nöjesfält och var där resten av eftermiddagen. Så var upplägget varje dag förutom att man hade två lektioner på morgonen istället för ett test varje morgon. Den första lektionen var mer grammatisk och den andra var mer praktisk t ex första lektionen lärde vi oss ord och att stava dem mm. Den andra lektionen fick vi göra en dockshow. När vi gjorde dockshowen delades vi in i tre grupper i klassen varje grupp gjorde en egen föreställning, alla föreställningar handlade om fritidsledarna. På fredagen i varje vecka visade alla klasser upp vad man gjort. Så då spelade vi upp vår teater och de andra visade vad de hade gjort som var allt ifrån en dans till ett låtsas band.

Utflykt till Plymouth

Varje lördag förutom ankomstdagen och avresedagen så var det en heldags utflykt, vi åkte i buss en och en halv timme till Plymouth där gick vi på ett akvarium där såg vi jätte många intressant, konstiga, häftiga och färggranna fiskar. När vi var färdiga på akvariet hade vi en timme för oss själva i Plymouth att se staden själva. Undertiden jag var i England lärde jag mig många nya ord och jag lärde mig att formulera meningar bättre och mycket mer.

De två veckorna jag var där gick jätte snabbt när jag skulle åka hem ville jag stanna kvar. Den dag jag skulle åka hem vara jag tvungen att gå upp jätte tidigt och för att hinna till Heathrow. När vi kom till Heathrow delades vi upp i grupper, en grupp för varje terminal. Vi gick gemensamt till terminalen jag skulle flyga från där hjälpte en ledare mig att checka in. Sen fick jag klara mig själv. Det gick jätte bra det var bara att följa alla skyltar så hittade jag. Sen kom mamma och pappa och hämtade mig på Arlanda, det var min resa till England.

/Hjalmar Åhman 13 år

Skrivit av Hjalmar. Läs mer om Sidmouth här.