Min språkresa i Biarritz

Detta är berättelsen om Hanna om sommaren 2018s tid på France Langue - BLS 14-17.

Jag heter Hanna Carlberg och är idag (februari 2019) nästan sexton år gammal. Sommaren 2018 var jag i Biarritz beläget i Frankrike under två veckor. Resan gav mig extremt mycket och det är därför jag nu hade tänkt att dela med mig av min reseberättelse därifrån.

Planering

Under åttan började många av mina vänner planera sina konfirmationsresor. Vissa skulle till Skärgården, några andra till Norrköping och någon tredje till någon avlägsen stad i Dalarna. Jag själv hade inte ens rört vid tanken att jag skulle konfirmera mig och så fort jag tog upp det i mitt väldigt icke religiösa hem blev det nedröstat. Saken var dock den att jag också ville hitta på något kul den sommaren, en upplevelse där mamma och pappa inte skulle vara med. Det var här som idéen om en språkresa kom upp. Detta var mer populärt vid middagsbordet. Beslutet om Frankrike kom sedan ganska snabbt eftersom jag visste att de nationella proven kom i nian. För att då känna mig mer säker i franskan inför dem så kändes en resa till själva landet som en bra idé. Dessutom förstod jag att det med största sannolikhet även skulle ges möjlighet för mig att få öva på min engelska.

Själva resan

Det var söndag den 24 juni och jag blir skjutsad av mamma till Arlanda terminal 2. Allt flyter på och vips säger det så sitter jag på planet påväg till Paris. Väl i Paris byter jag plan och vid 17.45 landar jag på Biarritz flygplats. Redan där fick jag en introduktion till den franska kulturen då min Madame, som väntade på flygplatsen, kindpussade mig. Hemma hos min värdfamilj såg det ut som ett vanligt hem fast ändå annorlunda. Det märktes att det inte var i Stockholm, som jag är i från. Några exempel är att de aldrig låste ytterdörren, åt alltid efterrätt efter maten och sov på "prydnadskuddar". Till skolan varje morgon tog jag buss 10, vilket tog mig ungefär tio minuter plus cirka tio minuters gång. Jag kunde även ha tagit en promenad dit om bussen inte skulle gått.

Studier

Under förmiddagarna satt vi sedan i ett klassrum och pluggade franska. Lektionerna var helt på franska vilket verkligen var en helt annan grej från mina lektioner hemma. Innan resan hade jag gjort ett test för att se vilken nivå jag skulle ha mina studier på. Från början var jag placerad i en lite för enkel grupp, men efter att jag påpekat att jag ville ha lite mer utmaning vart jag enkelt uppflyttad. Jag utvecklade mina kunskaper väldigt mycket under resan, framförallt min hörförståelse och mitt ordförråd

Aktiviteter

Efter skolan fick jag sen välja vilken aktivitet jag ville göra, antingen surfning eller multisport. Mitt val blev surf som huvudaktivitet vilket var extremt roligt. Varje vardagseftermiddag efter skolan begav vi oss till Plage de la Milady där våra surfing instruktörer väntade på oss. Vi blev under första dagen indelad i olika grupper baserade på erfarenhet. Detta gjorde att folk som mig själv, vilken aldrig stått på en surfbräda, fick grundläggande träning medan mer erfarna kunde utmana sina kunskaper med mer avancerade saker. I slutet av mina två veckor kunde jag stå på brädan och hade tagit flertalet vågor.

På helgerna var det en gemensam aktivitet halva lördagen, ofta en utflykt utanför Biarritz, och sedan fritt på söndagen. Då fick man tid att hänga på stranden med sina vänner, upptäcka staden eller bara gå titta i butiker, som sagt det var fritt.

Tankar efter

När jag i efterhand tänker tillbaka på mina veckor så önskar jag att de var fler. Visst var det skönt att få komma hem och sova i min egen säng men det var extremt tråkigt att behöva lämna det lilla paradiset som fanns där nere. Jag känner att jag växte som person extremt mycket och är idag säker på att jag en dag kommer kunna göra saker utan mamma eller pappa vid min sida. Jag känner mig som en mer självständig person och att jag kan orientera mig i fler sociala situationer än innan, dessutom på ett till språk. Resan fick mig även att inse att alla länder har olika kulturer och vardagslivet kan skilja sig en hel del ifrån hemma. Att åka med en resebyrå där ungdomar från hela världen åker med får en verkligen att upptäcka sådant och inte minst att bo i någon annans hem i ett främmande land. Detta om något var allmänbildande.

Om du undrar om det är värt att åka på en språkresa eller om det ger mycket, så har jag bara en sak att säga och det är JA. Gör det bara, nervositet är naturligt och det är en del av själva upplevelsen och uppladdningen, så det är bara kasta dig ut och GÖR DET. Jag kan nästan lova att du inte kommer ångra det, Tack för mig!

Skrivit av Hanna om sommaren 2018. Läs mer om France Langue - BLS 14-17 här.