Michelles resa till London 2015

Detta är berättelsen om Michelles tid på LSI London Central.

Min resa till London 2015

I januari i år åkte jag och min bästa vän till London för att studera engelska i ett halvår på LSI London Central. Jag och min vän delade rum hos en värdfamilj. Första dagen i London så bodde vi på hotell då vi åkte till London en dag innan vi fick tillgång till vårt rum hos värdfamiljen. Har aldrig varit så exalterad och nervös på samma gång, tankarna snurrade runt "hur kommer vårt rum se ut? Är familjen trevlig? Vad är det för område vi kommer bo i?" och så vidare.

Värdfamiljen

Andra dagen packade vi ihop våra saker på hotellet och åkte taxi till familjen, när vi kom fram ringde vi på dörren och välkomnades av mamman i familjen, hon kramade om oss och hälsade oss välkomna, sedan visade hon oss runt i huset och förklarade lite regler samt förklarade hur vi skulle ta oss till skolan. Vi bodde ca 6-7 studenter i huset och nationaliteterna varierade, det var folk från hela världen; Schweiz, Kina, Japan, Peru, Saudiarabien, Italien och några andra länder. Har träffat vänner för livet där.

LSI London Central

Första skoldagen började med att alla nya studenter fick gå in ett klassrum och sen göra ett prov för att se vilken nivå man låg på. Efter att man hade gjort testet fick man en bok som var anpassad till sin nivå och efter det träffade man sin klass och läraren man skulle ha. Min första lärare var en kvinna i 30 års ålder och hon kom från Nord Irland, hon var riktigt bra. Men på grund av få studenter på den nivån så fick de slå ihop min klass med de som tog CAE- examen, så då började jag i en ny klass med en ny lärare, denna gång en man i 30 års ålder från England. Gick i en klass med flera trevliga personer och jag var den enda personen från Sverige i min klass.

En vanlig skoldag varade mellan 9-13 och då jag gick i CAE-Exam klassen så var kursen en förberedelse inför provet, så lektionerna bestod av grammatik, övningar som kommer på provet, hörförståelsetest och muntliga övningar, vi hade ofta olika diskussioner och vi diskuterade ofta skillnaden på saker mellan våra länder och det var väldigt intressant. Lärarna på skolan var bra och jag lärde mig mycket, framför allt att våga prata vilket var en av anledningarna till att jag åkte, då jag ville bli säkrare på att prata engelska. Övrig personal på skolan var också jättetrevlig och väldigt hjälpsamma.

Oändligt med aktiviteter i London

Det bästa med just London är att det finns så otroligt mycket att göra t.ex. gå på museum, konserter, musikaler och mycket mer! Under mina sex månader i London hann jag med att göra en hel del, första månaden var jag och min kompis på en tv gala som kallas National Television Awards, det är en gala där folket har fått rösta fram de program och personer som ska vinna priser exempelvis Downton Abbey vann kategorin drama. Det var en av de bästa kvällarna i mitt liv, fick se flera av mina favorit skådespelare och jag lever fortfarande på den lyckan. Sen första månaden var vi också på Warner Bros Studio och kollade på alla Harry Potter saker. Sen under min vistelse i London hann jag med att gå på tre konserter (Kaiser Cheifs, George Ezra & The View), tyvärr bara en musikal, såg The Lion King och det var den bästa musikal jag någonsin sett! Så bra! Älskar disneyfilmen så musikalen var verkligen inte en besvikelse. Har inte koll på hur många museum jag besökte under min Londonvistelse men de som jag tycker är värda att besöka är National Gallery, National Portrait Gallery, Victoria & Albert Museum, Science Museum och Natural History Museum.

Om jag skulle skriva ner allt roligt jag har gjort i London så får jag skriva en lång reseberättelse. Något jag rekommenderar att man besöker matmarknaden i Camden eftersom de erbjuder mycket god mat. Det finns något för alla smaker! Och på tal om god mat, värdmamman lagade väldigt god mat, hon var från Iran så maten var inspirerad därifrån. Det enda negativa med resan var frukosten då man tröttnade lätt på vitt rostat bröd och flingor. Men en positiv sak med London är att det ligger nära flera andra städer det tar t.ex. 1 & ½ timma till Cambridge och 1 timma ifrån Brighton, två städer jag besökte under min resa. Det kan vara skönt att veta att det finns andra städer så nära om man vill komma bort från storstadshetsen lite grann.

Det bästa jag någonsin gjort

Denna resa har varit den bästa resan jag någonsin gjort! Tack vare Blueberry Språkresor så fick jag chansen att göra denna resa. Efter att ha letat bland olika språkreseföreningar och dessutom blivit lurad utav några, så hittade jag Blueberry som kunde hjälpa mig att uppfylla mina dröm om att flytta till London. Jag bor inte där nu men jag fick i alla fall sex fantastiska månader där. Trots att jag har flyttat hem till Sverige igen har jag inte släppt taget om att flytta till Storbritannien, någon annan gång är det min tur! Älskar allt som har med Storbritannien att göra, och det kommer jag nog alltid att göra. Just nu försöker jag komma på vad jag ska göra med mitt liv och vem vet jag kanske flyttar till Storbritannien någon dag. Tack Blueberry!

/Michelle A. Karlsson

Skrivit av Michelle. Läs mer om LSI London Central här.