Resan som förändrade mitt liv

Detta är berättelsen om Pontuss tid på Enforex Marbella.

På vårkanten 2013 tog jag kontakt med Blueberry World Wide eftersom jag kände att jag behövde ett äventyr i mitt liv. Då jag alltid haft drömmen att lära mig spanska var det ganska lätt att bestämma sig vad jag skulle göra.

Efter 7 år med ett jobb jag faktiskt trivdes bra med kändes det ändå som jag behövde en omställning i livet. I och med att jag besökt Marbella på Costa Del Sol i Spanien mycket förut genom bekanta och vänner så var valet att åka hit ganska enkelt. Jag tyckte att om jag skulle göra en sån stor resa och omställning i mitt liv så ville jag veta lite om platsen. Så efter att ha bestämt mig för Marbella kontaktade jag Blueberry World Wide eftersom en nära bekant rest med Blueberry till Malaga innan och var jättenöjd. Vi bokade ett möte på kontoret och jag fick väldigt god service och kände att nervositeten och frågorna kring detta försvann efter mötet.

Härlig värdfamilj

Helt plötsligt satt jag med enkel biljett till Marbella, ett boende i en värdfamilj och studier i hela 6 månader. Valet av tiden berodde på att jag kände att om jag nu ska göra det så ska jag verkligen lära mig språket och hinna lära känna staden. 3:e augusti lyfte planet från Arlanda till Malaga. På morgonen var jag väldigt nervös och nästan frågade mig själv vad jag gett mig inpå, men när jag lämnat planet och gått ut från flygplatsen och värmen slog mot mig så förstod jag att här kan det inte annat än bli bra! Jag åkte direkt till värdfamiljen som var en dam på 60år som alltid har 2-4 studenter i sin lägenhet, vilket passade mig bra i och med att jag inte bestämt mig innan riktigt om jag ville bo i värdfamilj eller med andra studenter. Vi fick god kontakt snabbt och jag kände att allt som hette nervöst var borta ur mig nu. Luisa, min värdmamma, välkomnade mig som om det vore min egen lägenhet.

Nybörjarkurs på Enforex i Marbella

Skolan heter Enforex och jag påbörjade en nybörjarkurs redan den 5:e augusti. Jag hade visserligen läst spanska på gymnasiet, utan att säga för mycket ont om svenska skolan så lärde jag mig mer här på 1 vecka än på 1 år i Sverige. Skolan är toppen och lärarna är personliga och mycket pedagogiska och lyckas se alla elevers behov. Jag fick personlig kontakt med flera lärare och vi gick ofta ut på kvällar och helger tillsammans elever och lärare vilket gjorde gemenskapen i skolan mycket bättre. Alla elever hade samma härliga inställning, vi är här för att lära känna nytt folk från hela världen, så att skaffa vänner är enklare än ettans multiplikationstabell! Jag har idag kontakt med många av mina studievänner och har t.ex. träffat tre av dem i Japan, Tokyo, dit jag och en vän åkte på semester. Har även träffat flera av de svenska studenterna och nu i sommar åker flera ner till Marbella igen.

Livlig stad med mycket att göra

Marbella som stad är underbar, alltid rytm, alltid folk, alltid något att göra. Många frågade mig om jag inte skulle bli uttråkad 6 månader på samma ställe speciellt under vintern, men staden växte och växte i mina ögon och oktober-januari var faktiskt min absolut bästa period då jag började få permanenta vänner som bor här. Här hittar ni allt från fest till lugn och ro, strand och berg, modern shopping och spanskt hantverk, spanska restauranger och internationella restauranger. Marbella är en internationell metropol men med spanska städer 10 minuter bilväg bort. Från Marbella har vi gjort ett stort antal utflykter till b.la. Malaga, Tariffa, Gibraltar, Sevilla, Ronda, Granada m.fl. Granada är, bortsett från Marbella, min absoluta favoritstad hittills i Spanien. Enormt härligt atmosfär, mycket unga människor, så billigt att det är svårt att beskriva att t.ex. äta och dricka. Här har ni även världskända Alhambra som är ett måste i kulturväg! Bli inte skrämda av att Marbella ska vara turistigt eller internationellt, det är lätt att ta sig bort från värsta turismen och det spanska Spanien ligger runt kroken!

Jobba i Spanien

Så vad gör jag idag? Min svenska lägenhet är ute för försäljning, jag hyr världens mysigaste studio mitt på strandpromenaden i Marbella med Marocko och Gibraltar som utsikt. Jag har fått jobb på en tysk-svensk mäklarfirma som fastighetsmäklare som kräver kunskap i minst tre språk. Utan spanskan hade det aldrig gått! Som svensk i Marbella med tre språk är du otroligt eftertraktad och även om Spanien är i kris så är Marbella en egen bubbla. Jag känner mig lyckligare än någonsin att Spanien är mitt hem just nu och har inga planer på att flytta tillbaka till Sverige inom närmaste tiden. Jag har snabbt fått permanenta vänner, både internationella och spanska, vilket var väldigt viktigt för mig när jag tog beslutet att stanna. Har kontakt med min "värdmamma" fortfarande och äter middag där 1-2 gånger i veckan! Går ibland förbi Enforex och säger hej, då jag även har vänner som jobbar där!

Våga ta klivet ut i världen!

Det som skulle vara en flykt från verkligheten ändrade mitt liv helt och hållet till det bättre. Jag uppmanar alla som läser detta att våga ta steget och lämna Sverige för en stund, kanske inte bryta upp som jag gjort men åtminstone våga åka iväg till en ny kultur, lära sig ett nytt språk (ser väldigt bra ut på CV:t) och träffa nya människor. Man utvecklas och lär sig mycket om sig själv och andra! Att vara rädd att inte få kompisar kan jag säga nu att det behöver ni inte vara, folk söker sig till varandra och atmosfären är mer öppen och social här nere! Lycka till med din resa och tveka inte att ta kontakt med Blueberry om du vill ställa mer detaljerade frågor om min resa eller om mitt nya liv i Spanien! Tack vare Blueberry och Enforex har jag kunnat starta ett nytt liv jag inte kunnat drömma om!

/Pontus Ölander

Skrivit av Pontus. Läs mer om Enforex Marbella här.